Door: Yoran Feenema
31 januari 2023
 / 
minuten leestijd

Vorige week las ik een (ietwat zorgwekkend) bericht van NU.nl dat de kringloopeconomie in Nederland nou niet echt bepaald lekker van de grond komt. We blijven maar consumeren en producenten gebruiken nog steeds te veel grondstoffen. Wat houdt een circulaire economie eigenlijk in? En wat is nou de impact van product abonnementen op deze vorm van economie. Is die juist slecht of goed? Wij lieten ons licht er ook even op schijnen.

Uhm, wat is circulaire economie?

Een circulaire economie is een manier van produceren en gebruiken waarbij we met z’n allen zo veel mogelijk gebruik maken van bestaande materialen en energie. Met z’n allen dus. Zowel jij en ik, alsook producenten. Lekker duurzaam dus.

In plaats van alles maar op te slurpen, weg te stoken en met name weg te gooien is het de bedoeling dat we zoveel mogelijk hergebruiken, recyclen en herstellen. Volgens het artikel van NU.nl moeten we in Nederland in 2050 volledig circulair zijn, maar is dat wel realistisch?

De planeet een klein beetje helpen

Het belang van een circulaire economie is in ieder geval wel duidelijk. Wereldwijd zijn er momenteel overal grote tekorten aan grondstoffen en ligt of drijft er op het moment van schrijven een enorme berg aan afval op plekken waar dat niet thuishoort. Door te werken aan een circulaire economie, kunnen we deze problemen aanpakken en onze planeet een klein beetje helpen. Ze heeft het al zo zwaar…

Nu hoor ik jullie denken: “Mooi verteld met je grote puppy ogen, maar zijn juist abonnementen op producten niet een grote aanstichter van al dat consumeren en gebruiken?”. Tsja. Goed punt. Het lijkt inderdaad dat er op dit gebied nog wel wat te behalen valt, maar er zijn ook lichtpuntjes. Is het daarom een feit of een fabel dat product abonnementen circulair zijn of bijdragen aan een circulaire economie?

De voordelen van product abonnementen voor jou

Om daar eens in te duiken, eerst maar eens een paar handige voordelen van product abonnementen ten opzichte van producten los kopen.

  • Gemak
  • Flexibiliteit
  • ‘Op maat’

Gemak

Over dit voordeel horen we vaak mensen zeggen dat abonnementen op producten enkele zorgen wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan nooit meer zonder voorraad komen te zitten (denk aan scheermesjes, opzetborstels, panty’s en vitamines).

Een scheermes abonnement op tafel met twee losse mesjes en een houder

Een ander voordeel, die zeker niet door iedereen zo wordt ervaren is het feit dat je niet meer naar de winkel hoeft. Hoe handig is het bijvoorbeeld als je als ouders niet hele tijd hoeft te zeulen met zware, grote pakken luiers of toiletpapier. Ook daar zijn abonnementen voor, die zonder enige vorm van inspanning gewoon bij je aan de deur worden bezorgd.

Flexibiliteit

De verwachting is dat gebruik steeds belangrijker wordt dan bezit. Het liefste wel de lusten, maar zo min mogelijk lasten. Een abonnement op een product kan daarbij aardig helpen.

Bij een auto abonnement betaal je geen onderhoudskosten, geen belasting en geen verzekering. Bij een fiets abonnement geen reparatiekosten en een wasmachine kun je leasen met gratis installatie en verhuisservice. Valt ook een beetje onder gemak, maar je bent door al deze gemakken ook erg flexibel en zit niet vast aan langlopende contracten of vervelende kosten.

Een ander voordeel is dat je met een abonnement bij sommige aanbieders tussentijds kan wisselen of ruilen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij een kunstbloemen abonnement, LEGO abonnement of een abonnement op een matras. Krijg je gewoon weer een nieuw kleurrijk boeket, bouwsetje of fris matras.

’Op maat’

Tot slot nog een laatste voordeel. Het gebruik van product abonnementen kan ertoe leiden dat consumenten minder producten kopen (en daarmee minder ‘verbruiken’), omdat ze alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken. Het allermooiste voorbeeld hiervan zijn maaltijdboxen aan huis.

Bij een maaltijdbox abonnement ontvang je voor een week heerlijke verse ingrediënten. Maar is je wel eens opgevallen dat de hoeveelheid ingrediënten altijd precies klopt voor het aantal personen waarvoor je kookt. Zo verspil je praktisch geen voedsel. En het bespaart je soms echt een behoorlijke boterham.

Deze kijkt overigens leuk weg. De gezinstest met Jim Bakkum met koken met HelloFresh.

Ditzelfde gebeurt met bijvoorbeeld vitamine abonnementen of parfum abonnementen. Kleinere hoeveelheden en op maat gemaakt om verspilling te voorkomen.

Hoe product abonnementen bijdragen aan een circulaire economie

Product abonnementen kunnen een manier zijn om producten op een duurzamere manier te consumeren. In plaats van het kopen van producten en ze weg te gooien wanneer ze op zijn, zijn dit soort abonnementen gericht op het hergebruiken en repareren van producten.

Je droger wordt bij een abonnement gerepareerd of gerecycled, het draadje van je koptelefoon wordt vervangen in plaats van dat de hele headphone richting container gaat en opzetborstels kun je terugsturen (Boombrush is hier een kei in!) om ze te recyclen. Da’s pas circulair!

Daarbij moet wel gezegd worden dat lang niet alle aanbieders al zover zijn, maar dat deze trend zich op een goede manier aan het ontwikkelen is. Onze missie is onder andere ook om die bewustwording er ook zo snel mogelijk doorheen te krijgen.

Door producten op abonnementsbasis te consumeren, wordt de levensduur van producten verlengd en wordt afval en verspilling in verschillende gevallen voorkomen. Zo kunnen product abonnementen nu en hopelijk in grotere mate in de toekomst bijdragen aan een circulaire economie.

Nadelig effect product abonnementen op kringloopeconomie

Hoewel product abonnementen een bijdrage kunnen leveren aan een kringloopeconomie, zijn er ook nadelen aan deze manier van consumeren. Daar wil ik zeker niet aan voorbij gaan.

Een van de grootste nadelen is dat consumenten nog te vaak gebonden zijn aan een abonnement met langere looptijd. Je bent dan verplicht om voor een langere periode af te nemen, terwijl dat misschien niet altijd hoeft.

Verder hebben niet alle aanbieders het op gebied van duurzaamheid even goed op orde en maandelijks terugkerende producten klinkt nou niet echt als minder grondstoffen en/of producten verbruiken. Hoezo heb je elke maand een nieuw paar vrolijke sokken of boxershort nodig? Het voelt en is dus in sommige gevallen niet echt in de geest van lekker zuinig aan doen met z’n allen.

Vrolijke sokken met mond en tanden

De toekomst van product abonnementen

Product abonnementen zijn momenteel een groeiende trend en worden steeds populairder. AlleAbonnementen.nl wil niet alleen helpen bij het overzichtelijk maken van al deze handige abonnementen, maar ook proberen zoveel mogelijk transparantie te realiseren en in informatie te voorzien.

Concreter gezegd betekent dat: eerlijke en goed te begrijpen voorwaarden, gemakkelijk en flexibel opzeggen om verspilling en onnodige kosten te voorkomen en duurzame productie van producten en verpakkingen. Een win-win-win voor alle partijen. Jij blij, producent en leverancier blij en de aarde blij.

Mijn visie over de toekomst is dat steeds meer bedrijven producten in abonnementsvorm zullen aanbieden met als gevolg dat meer mensen gebruik zullen maken van deze manier van consumeren.

Hier geldt weer: gebruik wordt heiliger dan bezit. Hopelijk kunnen abonnementen op producten steeds meer en beter bijdragen aan die circulaire economie. Ik denk dat steeds meer bedrijven zullen inzien dat het belangrijk is om te investeren in de circulaire economie, omdat het niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor hen als merk. ‘Recyclebaar’, ‘biologisch’ en ‘duurzaam’ waren nog nooit zulke populaire begrippen.

Aanbieders van een abonnement op koffie, olijfolie, speelgoed of sokken zullen wel moeten als we in 2050 met z’n allen circulair willen leven.

Keurmerken van koffiebonen met kop koffie en lepeltje op tafel

Feit: product abonnementen dragen bij aan de circulaire economie

In zekere zin geen speld (niet te verwarren met spelt) tussen te krijgen. Abonnementen op matrassen, koelkasten, auto’s, fietsen en tandenborstels kunnen volledig circulair zijn. Alles wordt bij veel van de aanbieders volledig uit duurzaam oogpunt gedaan.

Abonnementen op producten die we meer ‘verbruiken’ worden een grotere uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. Denk aan wijn– of bier flessen recyclen, verpakkingen die afbreekbaar en niet van plastic zijn of duurzaam en eerlijk geproduceerde chocolade, koffie en kaas, vers van de plantage of de boer. Waar een wil is, is een weg. Laten wij die weg met z’n allen dan maar eens heel gauw gaan verkennen.

Onderwerpen:Abonnementen
Yoran Feenema
Geschreven door

Yoran

Subscriptions everywhere! Van sokken tot koffie en van fietsen tot matrassen. Laat je inspireren!