Bij veel abonnementen moet je van goede huize komen om op te zeggen. In 2020 deed de Consumentenbond onderzoek naar bedrijven die (online) opzeggen moeilijk maken. Het antwoord op de vraag waarom ze dat doen is eigenlijk heel simpel: om jou als abonnee te behouden.
Toch denken wij dat dit niet de meest slimme manier is om je abonnees aan je zijde te houden. Lees snel verder, dan kom je erachter welke abonnement het moeilijkst is om op te zeggen en hoe wij denken dat het beter kan.
Product abonnement opzeggen stuk makkelijker
Allereerst kunnen we alvast verklappen dat product abonnementen over het algemeen vrij eenvoudig op te zeggen zijn. Scheelt je dus al behoorlijk wat puzzelwerk. Onze hoop is dat een abonnement opzeggen (in welke vorm dan ook) in de nabije toekomst met één druk op de knop kan. Zonder zoeken en zonder al te veel ingewikkelde stappen. Klikken, opzeggen, klaar.
Er zijn echter aardig wat bedrijven die volgens het onderzoek van de Consumentenbond het abonnement opzeggen onnodig moeilijk maken. Kun jij raden welke het is?
Tromgeroffel: loterijen moeilijkste abonnement om op te zeggen
Niet een abonnement op een product, maar op loten zorgt voor behoorlijk wat woede en onbegrip onder de abonnees. Loterijen en goede doelen doen er vaak alles aan om het opzeggen van een abonnement ingewikkeld te maken. Een e-mailadres of contactgegevens worden vaak weggestopt. En als je ze dan kan benaderen, dan is dat vaak telefonisch.
Dat telefonische contact heeft een reden. Ze kunnen je dan met allerlei geweldige aanbiedingen en exclusieve kortingen aan boord houden. Je zou verwachten dat niemand daarin trapt, maar helaas hangen sommige mensen met de intentie om op te zeggen, met een nieuw contract de telefoon op.

Abonnement opzeggen gelijk aan abonnement afsluiten
De gouden regel bij het online opzeggen van je abonnement is dat dit net zo makkelijk moet worden aangeboden als het afsluiten van je abonnement. Op dezelfde locatie. Dus niet verstopt of toegankelijk voor alleen de allerslimsten.
Bedrijven mogen dus niet alleen telefonisch opzeggen aanbieden, als je het abonnement online hebt afgesloten. Dit gebeurt dus nogal vaak bij loterijen. Overigens, energiebedrijven kranten kunnen er ook wat van. Streamingdiensten als Netfix of ViaPlay zijn daarentegen vaak wel makkelijker te beëindigen. Hopelijk nemen meer en meer bedrijven daar een voorbeeld aan.
Jouw abonnement laten opzeggen
Tegenwoordig zijn er partijen die het opzeggen voor jou regelen. Lekker makkelijk. Voor een klein bedrag van rond de €3 kun je het opzeggen laten doen door 123opzeggen.nl. Je vult dan via de website een formulier in waarbij je aangeeft welk abonnement je wil opzeggen. Zij nemen het contact met het bedrijf dan op zich en zorgen dat jouw abonnement stopt. Uiteraard wel even afhankelijk van de voorwaarden en looptijd van je contract. Het zijn geen tovenaars die zomaar lopende contracten kunnen onderbreken.
Met één simpele klik opzeggen
Ons advies: zorg ervoor dat opzeggen met één simpele klik mogelijk is. Dat klinkt misschien wel ‘heel’ makkelijk, maar de kans dat je daarmee je abonnees ziet terugkeren is vele malen groter. Geen omslachtig gedoe dus. HelloFresh en andere maaltijdbox abonnementen zijn hier uitblinkers in.
Je pauzeert of stopt heel eenvoudig als je het even niet meer nodig hebt en zet het met hetzelfde gemak weer aan als je weer behoefte hebt aan een wekelijkse of maandelijkse levering van bijvoorbeeld maaltijden, sokken, koffie of bier. Heerlijk toch? Dat zou als het ons vraagt voor zo’n beetje alle abonnementen moeten gebeuren. Beter voor de klantrelatie en beter voor jou.